Поводом 27. Јануара 2022., дана Светог Саве, направили смо ову страницу посвећену У лето 1221. на сабору у Жичи, усвојено је Законоправило Светог Саве, најважнији документ (књига) у Српској историји, којe је дефинисао државно и црквено прво. Можда је Мирослављево јеванђеље налепше украшена и сачувана Српска књига, али је Законоправило свакако најважнија Српска књига. Пре 800 година била је прва година примене овог законоправила. Фасциниран сам био са сваким детаљем који сам као грађанин о овој књизи читао. Највише ми je у памћењу остала чињеница да је Свети Сава припремајући овај законик, консултовао старије старешине из разних округа по Србији да чује њихово мишљење о свему што треба да постане закон за све. Друга ствар, такође битнa је чињница да су ово законоправило одмах превели Бугари и Руси и као цело или делове уграђивали у своје законе. Шта су данашњи Европски закони, наспрам овог нашег 800 година старог закона, које је саставио и написао један човек, сви смо у то могли да се уверимо задњих деценија, и то у свим областима људског живота, од рата па све до спорта и недавног немилог догађаја са Новаком Ђоковићем у Аустралији. Пре 800 година
био је ово најнапреднији законик у Европи, сви су од њега могли да уче. Овај фонт смо направили због недостатка квалитетних ћириличних и ЈУС стандарда за ћирилицу, а који ни до данас (сада СРБ стандард) није направљен. Вукова задужбина која је због овога и основана пре 35 година, такође није до данас ово направила. Оно што су нам тад Немци, Енглези и Французи направили као граверскe и графичке fontove, деградирало је нашу ћирилицу и Српску културу. Ми као фирмa за гравирање нисмо хтели тим фонтовима да пишемо. Ко је то иоле пажљивије погедао, одмах је могао видети да је то била намера да се ћирилица лоше направи и покаже како је ћирилица лоше и несавршено писмо. Иако смо више пута на разним местима то презентирали, буквално где год нам се указала прилика, ученим, надлежним и факултерски образованим људима, они то нису хтели да прихвате као тако. Један професор факултета је рекао да је то по њему само теорија завере, иако је то толико очигледно било. На једној презентацији сам рекао: Погледајте ово слово Њ. Ако неко "писмен" хоће да из латичног писма направи допуну за ћирилицу, па узме латинично слово Н и дода му десни део слова Њ, он ће ово Н прво мало сузи као и десни део слова Њ, јер је ово широко слово. Ако је тај што ово ради нестручан, на пример први пут прави слова, он ће да остави латинично слово Н и да му дода десни део од Њ у истој ширини, и то није тако страшно. Али ако то раде "најписменије" типографске куће Немачке и Енглеске (да им сад не споминјем имена) па узму латинично Н, па га додатно прошире и на њега додају проширен десни де слова Њ, па то слово буде потпуно графички неприхватљиво и одудара од других слова у фонту, онда је то недвосмислено намера да ћириличну културу покажу и представе као неприкладну за савремене начине писања. Није мени толико сметало што су нам ови то тако направили, зна се кроз историју и садашњост колико нас они воле, и шта нам мисле, мени су сметали сви наши меродавни за то, који то уопште нису хтели да виде, или су се правили да то не виде. И када смо им на то указивали, и то писали на свом сајту cirilica.rs само су на то одмахивали руком. Буквално нико није хтео то ни да прокомтарише а камоли да подигне глас противу тога и јавности укаже на то, како би држава на то реаговала и то исправљала. У сврхуразвоја ћирилице је и основана Вукова задужбина, али ништа око стандарда ћирилице за 35 година постојања није направила. Наравно да је и мени тешко да о овоме пишем, али неко мора. Читава књига би се о овоме могла написати, али ту би се требали сви најважнији лично прозвати, на пример главног у Вуковој задужбини и за слова а и ове велике типографке куће које су то сигурно радиле пратећи политику својих земаља, али ко би то читао. У почетку смо направили само Српску ћитилицу и латиницу, генерисане као посебни фонтови, а потом смо то даље проширивали на Руску ћирилицу, Грчка, Хебрејска и друга слова. Данашња варијата овог нашег техничког фонта има 2.345 карактера - глифова у фонту. Зашто је овај фонт специфичан и различит од осталих графичких фонтова који се могу наћи на интернету и светском тржишту: Прво, фонт је направљен тако да може радити-писати-гравирати директно на CNC машинама и плотерима као и наравно да се одштампа на свим врстама штампачима, а што други графички фонтови (без даље обраде фонта) не могу. Имамо варијанте једнолинијског и дволинијског фонта. Једнолинијским не могу писати графички програми као што су Adobe Illustrator i Corel Drow, већ само за то специјално направљени програми, као што је наш Оrаch Engraving софтвер; који ради са својим .eff fontovima. Дрго, фонт је направљен у фонт форматима: Треће, фонт тренутно може писати са 169 званичних тастатура земаља, које се могу насетовати у Windows i Apple оперативним системима. Испод су дати линкови на све ове земље-тастатуре. Фонт подржава - може писати са више од 120 језика, a 96 jezika imaju svoje tastature na PC-u. - Други је Light (ProCad), намењен је за машинце и архитекте који раде у ACAD-u. - Трећи је Regular (ProGraf), за све намене од дизајна до школства. Шта све ово практично изнето о фонту значи. Зашто и како остали графички фонтови то не могу, упућени знају, а неупућени могу само да у то верују или не. Требало би бар десетак страна да се то објасни. Довољно је само узети нож - фрезер или перо дебљине 1/10 од висине слова и гравити слова у тежини Regular. Нa primer стандардним ножем од 0,1mm могу се гравирати "Дијамант" слова од 1mm, ножем од 1мм слова висине 10mm, а са ножем од 6mm слова 60mm висине и то све најситније карактере у фонтu као што је TM и друго. Тањим или дебљим ножем могу се добиоти текстови од Light до Bold. Најстарије писмо које је човечанство видело, Винчанско писмо, нађено је испод нашег кућнег прага. Старост Винчанског писма потврђена је званично на Немачком институту на инсистирање професора Радивоја Пешића и то нико не спори, а ми Срби због тога не смемо да се стидимо. Испод, пример гравирања фонтом Orach Technic Pro (Thin - ProGRAV) У првој групи су слова 10mm а у другој 5mm. У задњем реду су слова из разних језика као и разни симболи и стрелице, Изгравирано дијамантским алатом CNC машином Анатолиј Алексејевич Кљосов, професор биологије Харвадског универзитета у свом научном раду изнео је тврдње да је српски ген стар 12.000 година и да су Руси пореклом из Србије и то генетском анализом показао и то није спорно. Неспорно је и то да ово Европа не прихвата нити ће прихватити. Дарвин је такође подметнуо неке кости да би доказао да је човек постао од мајмуна, то је ДНК анализом откривено и доказано, али ни то свет не жели да мења. Ми Срби смо одвајкада знали да нисмо постали од мајмуна :). Немци су тенденциозно у 17 веку измислили да су Срби дошли са Карпата у седмом веку, а што су сви у Европи одмах прихватили и то зацементирали у својим књигама о историји Србa. А сад како сами кажу, компликовано је све то сада мењати, на много места је то написано и ko ће све meњати. А није их мрзело да све то измисле и тамо напишу.
О имену фонта: Orach (Orač) је у самом старту у производњи добио ово име јер се са њим радило, и хлеб се са њим правио. На енглеком језику Orach је биљка слична спанаћу, са којом се може преживети у најтежим условима и великим невољама. И једно и друго нам је као име одговарало јер се радило о нaјозбилјијим животним стварима.
Прстен Светог Саве који смо изгравири према отиску са једног оригалног документа.
|
|