design.rs < Српска ћирилица < Савиндан

Савиндан
Дан Светог Саве

Поводом 27. Јануара 2022., дана Светог Саве, направили смо ову страницу посвећену
Законоправилу Светог Саве и нашем фонту Orach Technic Pro

У лето 1221. на сабору у Жичи, усвојено је Законоправило Светог Саве, најважнији документ (књига) у Српској историји, којa је дефинисалa државно и црквено прво. Можда је Мирослављево јеванђеље налепше украшена и сачувана српска књига, али је Законоправило свакако најважнија Српска књига. Пре 800 година била је прва година примене овог законоправила.

Фасциниран сам био са сваким детаљем који сам као грађанин о овој књизи читао. Највише ми je у памћењу остала чињеница да је Свети Сава припремајући овај законик, консултовао старије старешине из разних округа по Србији, да чује њихово мишљење о свему што треба да постане закон за све. Друга, такође битнa је чињница да су ово законоправило одмах превели Бугари и Руси и као цело или делове уграђивали у своје законе.

Шта су данашњи Европски закони, наспрам овог нашег 800 година старог законика, које је саставио и написао један човек, сви смо ми у ово могли да се уверимо задњих деценија, и то у свим областима људског живота, од рата па све до спорта и недавног немилог догађаја са Новаком Ђоковићем у Аустралији.

Пре 800 година био је ово најнапреднији законик у Европи, сви су од њега могли да уче.

Имамо ли ми данас нешто вредно што би Европи и свету могли да покажемо. Наравно, пуно тога у Србији имамо, једна од тих ствари је по нама овај наш технички фонт Orach Technic Pro. Није скромно, али је тако јер је Оrach српски фонт.

Прва варијанта овог фонта направљена је 1988, године а презентирана је ћириличном гравуром на CNC машини која је послата Вуковој задужбини за изложбу посвећену ћирилици 1989. године. Изложба није одржана јер није било заинтересованих за учешће на овој изложби, ипак добили смо захвалницу за послат експонат и то су новине Вукове задужбине тада објавиле, а ми тај лист сачували.

Овај фонт смо направили због недостатка квалитетних ћириличних фонтова и тадашег ЈУС стандарда за ћирилицу, а који ни до данас (СРБ стандард) није направљен. Вукова задужбина која је због овога и основана пре 35 година, такође није до данас ово направила. Оно што су нам тад Немци, Енглези и Французи направили као граверскe и графичке fontove, деградирало је нашу ћирилицу и Српску културу. Ми као фирмa за гравирање нисмо могли и хтели тим фонтовима да пишемо. Ко је то иоле пажљивије погедао, одмах је могао видети да је то била намера да се ћирилица лоше направи и свима покаже како је ћирилица лоше и несавршено писмо. Иако смо више пута на разним местима то презентирали, буквално где год нам се указала прилика, ученим, надлежним и факултерски образованим људима, они то нису хтели да прихвате као тако. Један професор машинског факултета је рекао да је то по њему само теорија завере, иако је то толико очигледно било. На једној презентацији сам рекао: Погледајте само ово слово Њ најбоље немачке фирме за гравирање DECKEL. Ако неко "писмен" хоће да из латичног писма направи допуну за ћирилицу, па узме латинично слово Н и дода му десни део слова Њ, он ће ово Н прво мало сузи као и десни део слова Њ, јер је ово широко слово. Ако је тај што ово ради недовољно стручан, на пример први пут прави слова, он ћe оставити латинично слово Н и додати му десни део од Њ у истој ширини, и то није тако страшно. Али ако то раде "најписменије" типографске куће Немачке и Енглеске (да им сад не споминјем имена) па узму латинично Н, па га додатно прошире и на њега додају проширен десни де слова Њ, па то слово буде потпуно графички неприхватљиво и одудара од других слова у фонту, онда је то недвосмислено намера да ћириличну културу покажу и представе као неприкладну за савремене начине писања и недовољно добру. Није мени толико сметало то што су нам они то тако направили, зна се кроз историју и садашњост колико нас они воле, и шта нам мисле, мени су сметали сви наши меродавни за то, који то уопште нису хтели да виде, или су се правили да то не виде. И када смо им на то као на тацни показивали, и то писао на свом сајту cirilica.rs, то ниу хтели да виде и само су на то одмахивали руком. Буквално нико није хтео то ни да прокомтарише а камоли да подигне глас противу тога и јавности укаже на то, како би држава на то реаговала и то исправљала. У сврху развоја ћирилице је и основана Вукова задужбина, али ништа око стандарда ћирилице за 35 година постојања није урадиула. Наравно да је и мени тешко да о овоме пишем, али неко мора. Читава књига би се о овоме могла написати, али ту би се требало све најважније људе тога времена лично прозвати, на пример главног у Вуковој задужбини задуженог за слова као и ове велике типографке куће које су то сигурно радиле пратећи политику својих земаља, али ко би то све писао и читао.

У почетку смо направили само Српску ћитилицу и латиницу, генерисане као посебни фонтови, а потом смо то даље проширивали на Руску ћирилицу, Грчка, Хебрејска и друга слова.

Данашња варијата овог нашег техничког фонта има 3.928 карактера - глифова у фонту.
У припреми имамо још неке споредне језике, који за сада нису у фонту. Овај фонт се никада не сме сматрати завршеним.

Зашто је овај фонт специфичан и различит од осталих графичких фонтова који се могу наћи на интернету и светском тржишту:

Прво, фонт је направљен тако да може радити-писати-гравирати директно на CNC машинама и плотерима као и наравно одштампати на свим врстама штампачима, а што други графички фонтови (без даље обраде фонта) не могу. Имамо варијанту и једнолинијског фонта за оне који могу и знају њима да пишу. Једнолинијским не могу писати графички програми као што су Adobe Illustrator i Corel Drow, већ само за то специјално направљени програми, као што је наш Оrаch Engraving софтвер са својим .eff fontovima, Gravograph-ов GravoStyle, Lang-oв LErgoCad итд.

Дрго, фонт је направљен у фонт форматима:
- PostScript .otf
- TrueType .ttf
- AutoCad .shx
- Orach .eff

Треће, фонт тренутно може писати са 169 званичних тастатура земаља, које се могу насетовати у Windows i Apple оперативним системима. На сајту су дати линкови на све ове земље-тастатуре. Фонт подржава - може писати са више од 1600 језика, a 96 jezika imaju svoje tastature na PC-u.

Фонт има три стила - тежине

- Први је Thin (ProGrav), са којим је могуће гравирати све тежине променом ножа.

- Други је Light (ProCad), намењен је за машинцима и архитектима и осталима који раде у ACAD-u.

- Трећи је Regular (ProGraf), за све намене од дизајна до школства.

Шта све ово практично изнето о фонту значи.

Опште је познато и признато да је:
Фонт најбољи представншк културе једног народа,
а да
дизајн фонта спада у најтежи вид дизајна.

А све то онда значи да ми Срби нисмо народ који дише на трску испод воде док нас цела удружена Eвопа и Америка бомбардује у акцији "Милосрдни адђео". Ми смо народ који једини на свету имамо фонт са којим се директно може гравирати и штампати, "Сва слова света", Ћирилицу, Латиницу, Грчки, Хебрејски и Арапски, a све у једном стилу, као да је то све један човек својим исписаним рукописом написао, без икакве корекције у најситнијим деловима фонта и припадајућим знаковима. Оно што се графички дизајнира, машина дирекно без икакве даље обраде цртежа.

Зашто и како остали графички фонтови то не могу, упућени знају, а неупућени могу само да у то верују или не. Требало би бар десетак страна да се то објасни. Довољно је само узети нож - фрезер или перо дебљине 1/10 од висине слова и гравити слова у тежини Regular. Нa primer стандардним ножем од 0,1mm могу се гравирати "Дијамант" слова од 1mm, ножем од 1мм слова висине 10mm, а са ножем од 6mm слова 60mm висине и то све најситније карактере у фонтu као што је TM и друго. Тањим или дебљим ножем могу се добиоти текстови од Light до Bold.

Најстарије писмо које је човечанство видело, Винчанско писмо, нађено је испод нашег кућнег прага. Старост Винчанског писма потврђена је званично на Немачком институту на инсистирање професора Радивоја Пешића и то нико не спори, а ми Срби због тога не смемо да се стидимо.

Испод, пример гравирања фонтом Orach Technic Pro (Thin - ProGRAV)
на двослојно бело-црном Gravoply материјалу.

У првој групи су слова 10mm а у другој 5mm.

У задњем реду су слова из разних језика као и разни симболи и стрелице,
а све као саставни део овог фонта. У средини су наши
ИнфоФОРМ римски бројеви

Изгравирано дијамантским алатом CNC машином
на кутији за визиткатре.
Последњи ред је игравиран најситнијим словима - дијамант
која се у графици користе.

* * *

Анатолиј Алексејевич Кљосов, професор биологије Харвадског универзитета у свом научном раду изнео је тврдње да је српски ген стар 12.000 година и да су Руси пореклом из Србије и то генетском анализом показао и то није спорно. Неспорно је и то да ово Европа не прихвата нити ће прихватити.

Дарвин је такође подметнуо неке кости да би доказао да је човек постао од мајмуна, то је ДНК анализом откривено и доказано, али ни то свет не жели да мења. Ми Срби смо одвајкада знали да ми нисмо постали од мајмуна :).

Немци су тенденциозно у 17 веку измислили да су Срби дошли са Карпата у седмом веку, а што су сви у Европи одмах прихватили и то зацементирали у својим књигама о историји Србa. А сада је како сами кажу, компликовано све то мењати, на много места је то написано и кo ће то сад све meњати. А није их мрзело да све то измисле и тамо напишу.

 

О имену фонта: Orach (Orač) је у самом старту у производњи добио ово име јер се са њим радило, и хлеб се са њим правио. На енглеком језику Orach је биљка слична спанаћу, са којом се може преживети у најтежим условима и великим невољама. И једно и друго нам је као име одговарало јер се радило о нaјозбилјијим животним стварима.

Orach Technic Pro 6.25

Прстен Светог Саве који смо изгравири према отиску са једног оригалног документа,
пре више од 30 година.